De cowboy uithangen

5 oktober 2012 - Alice Springs, Australië

Het is alweer twee maand geleden dat ik wat van me heb laten horen, maar ja ik had nou ook weer niet zoveel meegemaakt dat ik er een boek over kan schrijven, of in dit geval een blog... Maar om toch nog maar even te laten weten dat ik leef, hier een klein verhaaltje..

De laatste twee maanden stonden vooral in het teken van werken. Want ja reizen kost nou eenmaal geld en werken hoort ook een beetje bij het backpack avontuur, vind ik. Na lang zoeken had ik een baan gevonden in de haven van Darwin. Hier kon ik aan de slag aan een boot van ong. 19 meter lang. De bodem moest geschuurd en geschilderd worden. Het was hard werken om de boot geschuurd te krijgen en eerlijk gezegd ook een beetje saai, maar toen het schilderen begon werd het steeds leuker. Dit deed ik ook met een andere Nederlandse jongen, dus dat was wel gezellig.. Het was ook lekker geld verdienen (20 dollar cash in hand) en we kregen ook veel bier. Nee in Australië zijn ze niet vies van een biertje! We deden het zo goed dat we ook een andere boot mochten schilderen.. Deze had maar een laag verf nodig dus daar waren we binnen een dag ook mee klaar. We waren nog geeneens begonnen of het biertje zat al in onze hand :) om 11 uur 's morgens haha. Wat een leven of niet dan! :) Nadat deze twee boten klaar waren kwam er ook al een kapitein van een andere boot naar ons toe met de vraag of we zijn boot ook wouden schuren en schilderen. De zaken gaan dus lekker hier... Dit ging ik alleen niet doen, want ik had werk op een cattle station (rundvee bedrijf) gevonden. Hier mag ik de cowboy uithangen... Iets wat ik altijd al wou doen :D

De station ligt echt in de middle of nowhere. De dichtstbijzijnde stad ligt 150 km verderop, namelijk Alice Springs. En echt een stad kun je het ook nog niet noemen. Nee een echte stad ligt nog wel iets verder weg en dan heb je het over Darwin of Adelaide, maar ja dan moet je wel meteen even 1500 km afleggen om bij een van deze twee te komen... Het is hier een woestijnklimaat. In de winter is het iets van 25 graden overdag en vriest het in de nacht, maar nu begint het zomer te worden en zijn de nachten al een stukkie warmer (gelukkig) maar wordt het overdag ook al een stuk warmer. De temperatuur ligt overdag soms tegen de 40 graden aan en het is nog geeneens volop zomer!!...

Sean (de Nederlandse jongen van de boot) is ook aan het werk op deze cattlestation. We zijn met een camper naar Alice Springs gereisd en het was echt weer lekker om op de weg te zijn. Even lekker weg uit de stad en een beetje scheuren op de snelweg.
De cattlestation is leuk en hard werk. We beginnen 's morgens rond een uurtje of 6 en zijn vaak 's avonds ook klaar rond een uurtje of 6. In het begin was het wel ff wennen en werd er veel op ons geschreeuwd, maar nu valt dat wel mee en wordt het steeds leuker.

Ik doe daar verschillende dingen. Branden (logo branden, oornummer indoen, gaten in het oor, spuitje geven, castreren en evt de hoorns eraf knippen) maar ook het verzamelen van de koeien met de motor. Super vet is dat. Beetje crossen door het zand, gras en heuvels en de koeien een beetje gek maken :) Als we ze verzameld hebben, brengen we ze naar een veld waar we de koeien scheiden voor die mogen blijven en die mee terug gaan naar het hoofdstation. Bij het hoofdstation worden ze weer gescheiden tussen verschillende dingen en dan kan het branden weer beginnen. Het is daar echt super groot! De station heeft een oppervlakte van 3000 km2 wat bijna even groot is als de provincie Overijssel. Laatst duurde het bijna twee uur om bij een veld te komen om ze te verzamelen... En dan te bedenken dat hij ook nog twee andere stations heeft...

De accommodatie en eten is goed. Ik heb een eigen kamer in een soort stacaravan en we eten veel. En dan toch wel veel rundvlees. De laatste keer dat ik zo goed heb gegeten was in Nederland haha....

Nu zit ik de hele tijd tussen de Australiërs en dan krijg je tenminste wat mee van de Australische taal. Het is wel een grappig taaltje. Om een voorbeeldje te geven: de theepauze 's morgens noemen ze 'smoko'. Waarom? Geen idee, er rookt helemaal niemand... Maar goed daar kan ik nog mee leven, maar dan noemen ze diner 'tea'. En er is helemaal geen thee te zien! Sterker nog ze kijken je raar aan als je thee drinkt, want dat drink je toch niet bij het avondeten? Haha wel grappig :D

Werken op een cattlestation behoort tot de gevaarlijkste beroepen van Australië en dat hebben we geweten ook! In de tweede week snijdt Sean zichzelf in zijn hand tijdens het castreren en moest hij naar het ziekenhuis om het te laten hechten. Ik moest afgelopen week wegspringen voor een koe. Nu is dat niet zo apart, want dat moeten we wel vaker doen. Echt super vet is dat eigenlijk. Komt er een koe met volle snelheid op je af, jij springt (met je cowboyhoed ;) ) op het hek en de koe knalt met zijn kop tegen het hek. De adrenaline giert door je lijf en dat voelt echt goed :) Nu ging het alleen ff een beetje anders... Toen ik weg wou springen voor de koe, knalde ik met mijn hoofd tegen een ijzeren paal die boven mij hing en die ik niet zag. Ik heb nu een zere nek en ben na twee dagen toch maar even naar het ziekenhuis gegaan. Hier moest ik een paar röntgenfoto's laten maken en zelfs een ct-scan. Wel grappig trouwens dat ik opeens niet mocht bewegen van de dokter. Ik heb wel vijf uur lang strak op bed gelegen en alleen maar naar het plafond zitten staren... Uiteindelijk had ik een klein breukje en was er wat lucht vrijgekomen in mijn nek met als gevolg dat ik nu een nekbrace draag en het wat tijd kost voordat het weer geheeld is en ik weer mag werken.. Afwachten dus... Wel grappig trouwens, nu ik in de stad ben kijkt iedereen me aan op straat en in het hostel. Sommige vragen zelfs wat er gebeurd is en dan zeg ik gewoon dat ik aan het trainen was voor een rodeo en viel, haha :) Dat klinkt toch een stuk beter dan dat ik moet zeggen dat ik mijn hoofd heb gestoten?? Zo kan ik toch nog een beetje de cowboy uithangen ;)

Verder heb ik eigenlijk niet zoveel meegemaakt. Ik krijg helaas de foto's niet op het internet, waar ik echt van baal, dus moeten we het maar doen met de verhaaltjes... Ach eigenlijk zijn het toch bijna alleen maar natuurfoto's, dus als je googled op de termen die ik er af en toe eens in gooi, heb je al aardig een indruk van wat ik hier allemaal zie ;)

Leuk dat je me nog een beetje volgt en de groeten uit Alice Springs!

Gerben