De eerste weekjes in Kiwi-land

25 januari 2013 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Nou ik ben er hoor, het land van de kiwi's, Nieuw Zeeland! Na iets meer dan acht maanden in Australië te hebben doorbracht vloog ik op 11 januari naar Auckland, de grootste stad van NZ. Het is een iets ander land dan Australië en dat zie je meteen. Allereerst is het er iets goedkoper, YES :) het is er een stuk groener, er is meer gebergte en het klimaat komt al iets meer in de richting van het Nederlandse klimaat... Uit het niets regen en dan komt de zon er weer door...

Laten we weer beginnen met wat wijze weetjes...

* Nieuw Zeeland heeft een oppervlakte van 270.467 km2  en is verdeeld in het Noorder -en Zuidereiland. Dit is dus een stuk kleiner dan Australië

* NZ heeft iets meer dan 4,3 miljoen inwoners waarvan er grofweg 3 miljoen in het Noordereiland en 1 miljoen in het Zuidereiland wonen.

* De Hollander Abel Tasman en zijn bemanning waren de eerste Europeanen die Nieuw Zeeland ontdekten in 1642. Ze slaagden er echter niet in om aan wal te geraken door de plaatselijke Maori's. In 1769 slaagde de Britse luitenant James Cook er wel in om aan land te geraken en handel te drijven met de Maori's

Dusssssss...... Laat ik maar weer snel verder gaan...

Nadat ik gearriveerd was in Auckland kwam ik Maks en Rik weer tegen. De twee Nederlandse jongens waar ik de oostkust van Australië mee heb gereisd. Het was echt super cool om ze weer te zien en ook super handig. Ik heb al hun kampeerspullen gekregen, wegenkaarten en wat tips over hoe en wat. Ze hebben (samen met een andere Nederlandse jongen door NZ gereisd per auto.) ik wil precies hetzelfde doen en daarom had ik na een paar dagen een auto gekocht. Mijn eerste auto!!! :D Een Mitsubishi Mirage uit 1994. Goh wat ben ik er trots op. Alleen bleef het daar maar bij... Op de eerste dag was de accu al leeg... Natuurlijk dacht ik meteen al "wat heb ik nu weer in mijn kop gehaald??" Gelukkig viel het allemaal wel mee, want ik had de lichten aanlaten staan ;) Na twee reismaatjes (Een Franse en een Duitse jongen) te hebben gevonden kon het eerste deel van de reis beginnen. Het uiterste noorden van NZ. Het was echt super leuk.  Beetje toeren in de auto door de bergen en genieten van het uitzicht. Ja het uitzicht was echt mooi. 's Avonds parkeren op mooie plekjes ergens midden in de natuur en een kampvuurtje maken. Klinkt toch goed of niet? Na vijf dagen waren we weer terug in Auckand. Ik ga verder niet met deze jongens reizen dus had ze afgezet bij hun hostel, en toen gebeurde het... Ik stond te wachten voor het stoplicht en BOEM!!! Er kwam allemaal rook onder de motorkap vandaan en de vloeistoffen vlogen in het rond. NEEEEEE :( jemig wat voel ik me weer een backpacker zeg. Altijd opzoek naar de goedkope auto's en na een week zit je al in de problemen... De radiator is gescheurd en moet vervangen worden. Ik weet alleen nog niet de reden waarom de radiator gescheurd is, dus de auto staat nu bij de garage en nu zit ik helaas weer in een hostel te wachten op goed nieuws... :( En dat is juist wat ik niet wou in NZ, geld uitgeven aan hostels... Maar goed het hoort allemaal bij het reizen denk ik. Ik hoop dat er verder niet veel aan de hand is met mijn auto en dat ik snel mijn reis weer kan vervolgen richting het zuiden.

Ik kan in ieder geval wel weer zeggen dat de eerste twee weekjes in Nieuw Zeeland vrij avontuurlijk zijn verlopen, maar mag het van mij wel ietsje minder avontuurlijk zijn haha ;) Ik moet ook weer op zoek naar nieuwe reismaatjes... Ik kreeg net een reactie van twee Zweedse meiden dat zij misschien wel mee willen reizen... Dus ergens schijnt de zon weer tussen de regenboog... ;) Misschien komen de meeste dromen toch uit :p

Follow your dreams en de groetjes maar weer